Gezondheidszorg

Op het gebied van gezondheidszorg is er een heleboel te doen in Transkei. Er zijn enkele grote ziekenhuizen en verspreid over het gebied liggen veel kleine klinieken. De grote ziekenhuizen zijn niet goed te bereiken; de weg is slecht, lang en de meeste mensen hebben geen geld om de minibus naar het ziekenhuis te betalen. De kleine klinieken liggen wat meer verspreid. Maar ook dan is het vaak nog uren lopen of rijden over de slechte wegen. Bovendien zijn de kleine klinieken vaak maar 1 dag in de week bemand door een arts of dokter. Zij zijn slecht ingericht en kunnen hooguit primary healthcare verzorgen. Bovendien zijn de ziekenhuizen niet of nauwelijks bevoorraad. De simpelste dingen als pleisters, verband, jodium of handschoenen ontbreken.

Dokter Eybe Meents

Sinds begin 2011 hebben we intensief contact met dokter Eybe Meents. Eybe is een Duitse arts die sinds 4 jaar in Coffee Bay woont. Hij werkt 4 dagen in een kliniek in Ngcwanguba, 20 km van Coffee Bay verwijderd. 1 dag in de week bemant hij de Mapuzi Clinic, een klein gezondheidscentrum 4 km vanaf Coffee Bay. Eybe is met ons in contact gekomen via Dawn en Belinda van Sustainable Coffee Bay. Hij heeft de hulp van de Stichting Obonto ingeroepen om een aantal kleine en grotere problemen in Mapuzi Clinic op te lossen. De Stichting Obonto is op dit moment de enige stichting / NGO die hem steunt. Uiteraard proberen we Eybe nu en ook in de toekomst te steunen waar hij ons nodig heeft en zo ver onze middelen reiken. Zo heeft de Stichting Obonto onder andere de kliniek opnieuw en beter ingericht zodat Eybe betere service kan verlenen. In 2012 hebben we een aantal cursussen voor Eybe en de verpleegkundigen betaald.

Je kunt het werk van Eybe volgen op zijn website: www.amaqongqolo.org

Mapuzi Clinic

Mapuzi clinic is een klein gezondheidscentrum, 4 kilometer landinwaarts bij Coffee Bay. Er werken 2 verpleegsters, 2 assistenten, 2 HIV-deskundigen en 5 vrijwilligers.

In deze kleine kliniek kunnen kleine medische ingrepen plaatsvinden en er is een kleine verloskamer. Sinds 2008 is er een HIV-support-groep. Ongeveer 120 mensen komen elke maand naar de kliniek voor hun ARV's (Anti-Aids-medicatie). Deze ARV's worden verstrekt door het verderop gelegen Zitulele Hospital. Ook de HIV deskundige en een arts uit Zitulele zijn dan in de Mapuzi Clinic aanwezig.

Hulp tot nu toe...

' The stationery cabinett is great! And it is full with arvs. It is in daily use!
Keep well, Eybe'  ( 4 juni 2011)

Koos heeft dokter Eybe in maart 2011 een aantal keren ontmoet in Coffee Bay. De eerste kleine problemen zijn toen meteen opgelost. De electriciteit is doorgetrokken naar de behandelkamer zodat de laptop ook daar gebruikt kan worden. De Stichting Obonto heeft een afsluitbare kast betaald om de anti-Aids-medicatie in op te slaan (dit soort medicatie is heel gewild om te verhandelen aan drugsgebruikers en moet dus veilig opgeborgen kunnen worden). De telefoon moet worden doorgetrokken van de wachtkamer naar de behandelkamer zodat gesprekken met (HIV) patienten discreet kunnen worden afgehandeld. Verder nemen we iedere keer zo veel mogelijk verband- en pleistermateriaal mee, hechtsetjes, handschoenen, jodium, desinfect en andere basisbenodigdheden.