STICHTING OBONTO

De stichting Obonto is een kleinschalig particulier initiatief. In 2010 richtten Koos en Bruun de stichting op.

ORGANISATIE / BESTUUR

De stichting Obonto bestaat uit:

Koos Mekkelholt en Bruun Laeven

Koos Mekkelholt, tegenwoordig eigenaar van een klusbedrijf, reisde in zijn leven de hele wereld af. In 2010, op zoek naar het traditionele Zuid Afrika, belandde hij  in Coffee Bay. Hier had hij het gevoel dat hij iets moest gaan doen. Geïnspireerd door de enthousiaste mensen die hij ontmoette, de vaak barre omstandigheden waarin zij hun leven trachten te leiden en de prachtige, nog grotendeels ongerepte natuur in Transkei. Een maal terug in Nederland ontstond het plan om een eigen stichting op te richten. Samen met  vriendin Bruun Laeven.

Bruun, in het dagelijks leven medewerker op het mortuarium van het Radboud Ziekenhuis, moeder van 2 kinderen en altijd druk, altijd bezig. Tijdens de lagere schooltijd van haar kinderen al nauw betrokken bij een ontwikkelingsproject in Mali. Daar in Jigo, Mali leerde zij van Ablo Diarra en Monica van Steen de kneepjes van het ontwikkelingswerk. Wat wel doen en wat vooral niet.

Harold Melssen

Vriend van Obonto van het allereerste uur. Geïnteresseerd en geïnspireerd door het werk dat Koos en Bruun in Coffee Bay doen en gecharmeerd van de manier waarop wij dat aanpakken werd Harold al snel betrokken bij het wel en wee van Obonto. Eerst met hand- en spandiensten en tegenwoordig als bestuurslid is Harold onze grote fondsenwerver, sparringspartner en nuchtere kijk van buitenaf.

Zijn betrokkenheid bleek wel toen Harold trouwde met zijn Paulien in september 2013. In plaats van kado's te ontvangen gaven zij een groot kado weg. Zij betaalden de aanleg en inrichting van de groentetuin bij Ikhaya Labantwana, waar de kids inmiddels dagelijk uit kunnen eten!

Pieter Westendorp

Hij was onze eerste vrijwilliger in maart 2013. In between jobs en ontzettend gemotiveerd om de handen uit de mouwen te steken, liefst op een plek waar hij echt van nut kon zijn, reisde hij met Koos naar Coffee Bay. Voor 6 weken zou hij de laatste hand aan de nieuwe school leggen die in april geopend werd. Maar behalve graven, bouwen, verven, kitten, een bananencircel aanleggen en speeltoestellen bouwen bleek Pieter ook prima te functioneren voor de klas. 6 weken werden 3 maanden. Na een paar dagen thuis, een project in Barbados en zijn rijbewijs te hebben gehaald bij thuiskomst kroop het bloed waar het niet gaan kon. In november ging hij voor 3 maanden terug naar Coffee Bay. Op dit moment is hij samen met ons bezig een vrijwilligersvisum voor een jaar te regelen. Zo wordt Pieter onze belangrijkste man ter plekke. Per 1 maart 2014 ook als bestuurslid.